Kaiken tiimioppimisen ja muun uudistumisen kautta kokemani jälkeen tämä visio puhuttelee minua kovasti. Enemmän kuin koulu. Todellakin. Koulu on aina enemmän kuin koulu. Kun otamme sen tietoisesti visioksemme, voimme vaikutttaa siihen kaikkeen muuhun.
Pedagogiikan uudistumisessa on minusta suurelta osin kyse siitä, että haluamme olla enemmän kuin koulu. Ei yhdelläkään ihmisellä ole tarvetta omaksua juuri täsmälleen opetussuunnitelman tavoitteita ja vain niitä. Vaikka ne olisivatkin parhaalla mahdollisella tahdolla ja osaamisella laaditut. Uusi pedagogiikka kohtaa oppijat kokonaisina ihmisinä, taakkoineen, kykyineen, haaveineen ja pyrkimyksineen. Vaikka tiedämme, millaisia ammattitaitovaatimuksia kuhunkin ammattiin liittyy, emme tunne meille tulevien oppijoiden onnellisen elämän rakennuspalikoita. Tai heidän yksilöllisiä osaamistarpeitaan, jotka riippuvat heidän tulevista, arvaamattomista urapoluistaan.
Laita mun pää ja sydän paikoilleen |
Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta (21.8.1998/630) määrittelee koulutuksen tavoitteen seuraavasti: "Ammatillisen koulutuksen tarkoituksena on kohottaa väestön ammatillista osaamista, kehittää työelämää ja vastata sen osaamistarpeita sekä edistää työllisyyttä." Tähän tavoitteeseen olemmekin tarttuneet jämäkästi ja määrätietoisesti. On koetettu rakentaa nuorista täsmäosaajia työelämän tarpeisiin. Analysoitu ammatit ja niissä onnistumiselle olennaiset tiedot ja taidot. Yritetty niitä ajaa nuorten selkäytimeen asti.
Mutta sama laki lausuu myös seuraavasti: "Koulutuksen tavoitteena on lisäksi tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille jatko-opintovalmiuksien, ammatillisen kehittymisen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja." Tämä on sen "enemmän kuin koulu" -osaston kovinta ydintä, yhtä lailla kuin se opiskelijoiden ja työelämän kohtaamispaikkana toimiminen. Tämä on myös sitä settiä, jolla on muuttuvassa työelämässä pysyvää merkitystä. Datanomin osaaminen vanhenee melkeinpä yksien perhevapaiden aikana. Hyvät oppimisvalmiudet ja kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa kulkevat mukana läpi elämän, ammatissa kuin ammatissa.
Kuinka peloton seikkailija rakennetaan? |
Jos ei olla varovaisia, tästä tulee helposti jotain paljon enemmän kuin koulu. Hihi.
Luonto-ohjaaja Tiinan matka kohti unelma-ammattia
ja rohkeaa oppimista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti