Nando Malmelin & Jukka Hakala: Radikaali brändi

Malmelin ja Hakala määrittelevät radikaalin brändin seuraavasti: "Radikaali brändi muodostuu kaikesta siitä, mitä yritys tekee, miten se viestii, miltä se näyttää, miltä se kuulostaa ja miten siitä puhutaan. Radikaali brändi ei ole tuote, sen nimi, merkki eikä logo. Se on organisaatiota ohjaava ajattelutapa - toimintaa ja viestintää yhdistävä visio." Radikaalien brändien ajatellaan mullistavan maailmaa ympärillään, muuttavan toimialoja ja luovan mm. ilmiöitä. Radikaalin brändin kerrotaan olevan aineettoman talouden ilmiö. Aineettomassa taloudessa yritysten liiketoiminta perustuu tekijöihin, jotka eivät ole konkreettisia vaan aineettomia, mielikuvallisia.

Brändinkin arvo määräytyy paljolti aineettoman pääoman mukaan. Sen muodostavat mm. työntekijöiden osaaminen, toimintatavat, asiakassuhteet sekä suhteet sidosryhmiin. Jos meidän Iloisen oppimisen tivolistamme poistaisi työntekijät ja opiskelijat, jäljelle jäisi vain pirusti fläppejä seinällä ja kasa iloisen värisiä säkkituoleja. Brändin arvo romahtaisi. Tivolin koneet lakkaisivat pyörimästä.

Brändien merkitys on kirjoittajien mukaan kasvanut. Brändit ovat osa yritysten aineetonta pääomaa, joka muodostaa arvioiden mukaan yli puolet monien yritysten arvosta. Brändien tehtävänä on yksilöidä tuote, palvelu tai yritys ja erottaa se kilpailijoista. Onnistuessaan vahva brändi tekee yrityksestä halutun yhteistyökumppanin ja työpaikan ja luo uskollisia asiakassuhteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti