Luontopolkuretkellä näytössä |
Opelle on valittu helppo ratsu näyttöön |
Ennen näyttöä jokainen joutuu pohtimaan, onko oma osaaminen riittävän hyvää. Keskustelemme oppijoiden kanssa usein siitä, että tutkinnon perusteen vaatimukset arvosanalle T1 ovat monessa tutkinnon osassa melkeinpä naurettavat. Oikeasti on vaikeaa mokata näyttöä siten, että se kokonaan hylättäisiin. Silti näyttö jännittää. Entä jos tekee ratkaisevan virheen? Tai rangaistaanko arvosanassa, jos oma suunnitelma ei toteudukaan? Entä jos ei osaa olla luontevasti asiakkaiden edessä kun opettaja tuijottaa ja tekee muistiinpanoja?
Hiljattain kävi ilmi, että näytöt tuntuivat valmentamistani tiimioppijoista hyvin ahdistavilta. En ollut ymmärtää, miksi. Näytöissähän ei ole kyse sen kummemmasta työstä kuin se, mitä he tekevät asiakasryhmien kanssa muutenkin. "Näytössä pitää sopia jonkun muun asettamiin raameihin. Keikoilla on itse isäntänä", kiteytti eräs oppijoista. Niinhän se on. Usein näyttö on kuitenkin jopa voimaannuttava kokemus: kun valmistelut on tehty hyvin, saa itsekin nauttia hyvin tehdyn työn tuomasta kaikkivoipaisuuden tunteesta. On ihanaa tuntea olevansa hyvä. Huomata, että osaa.
Kuulkaa näin valmistaudutaan näyttöön |
Uskon, että ihmiset tarvitsevat tiukkoja paikkoja. Niin näyttöjä kuin muitakin kiristyskeinoja. Tiimioppiminenkaan ei voi olla pelkkää vapaata höllymistä. Deadlinet tuovat ahdistusta, mutta myös tehoa. Riman voi ylittää vain silloin, jos sen on joku paikoilleen nostanut. Paine kypsyttää. Pitää kannustaa, mutta myös vaatia.
Kenties sama pätee koko ammatilliseen koulutukseen. Ehkä tämän rahoitusmullistuksen ja tutkintouudistusten paineessa kehitymme ja syntyy jotain uutta, parempaa. Ellemme sitten haihdu höyrynä ilmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti