keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Hands on - hands off

Niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana. Sellainen olo saattaa valmentajalla olla. Perinteiseen opettajuuteen verrattuna suhde opiskelijaryhmään ja toisaalta sen muodostaviin oppijoihin on aika erilainen. Kun opettaja etenkin ryhmänohjaajana toimiessaan pitää ryhmäänsä tiukasti hyppysissään mm. poissaolojen ja opintosuoritusten seurannan kautta, valmentaja antaa tiimille paljon vapauksia oppimista koskevien ratkaisujen suhteen. Opettaja yrittää saada kaikille oppijoille suunnilleen samat taidot ja valmiudet, mielellään tavoiteajassa ja samassa tahdissa. Valmentaja lähestyy oppimistavoitteita eri tavoin. Päättäkää yhdessä, miten, milloin ja mitä haluatte oppia. En hengitä niskaan.

Yksilöiden suhteen asetelma on erilainen. Opettajakin on usein erittäin yksityiskohtaisesti perillä joidenkin oppijoiden elämäntilanteesta, oppimisvaikeuksista ym. haasteista. Vaivatta etenevät, "helpot" ja hyvät oppijat jäävät vieraammiksi, koska he nyt vain eivät vaadi niin paljon henkilökohtaista huomiota opettajalta. Valmentajan perustehtävään taas kuuluu jokaisen yksilön valmentaminen kohti heidän omia haaveitaan, kohti parasta mahdollista versiota heistä itsestään.

Kun oppijalle tarjotun tuen tavoitteena ei olekaan pelkästään tutkinnon perusteen osaamistavoitteiden saavuttaminen, omien tavoitteiden asettaminen ja niiden tavoitteleminen koskettavat ihan eri tavalla niitä nopeastikin eteneviä oppijoita. Ovatko perusasiat jo hallussa? Lähde tavoittelemaan vaikka huippuosaajana toimimisen tutkinnon osaa! Tai ryhdy harjoittelemaan johtamista tai kehitä kielitaitoasi. Ota roolia klubinvetäjänä ja nappaa tutkinnon osa vaikka nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen puolelta. Pysyykö moottorisaha poikkeuksellisen hyvin käsissäsi? Ota vastuu yhteisestä luontopolun kunnostusprojektista ja suorita samalla ulkoilureittien rakentamisen ja hoitamisen tutkinnon osa.

Valmentaja siis pyrkii olemaan tiimin kanssa monessa suhteessa puuttumatta käytännön ratkaisuihin. Kellokallen rooli väistyy. Toisaalta yksilöiden kanssa hän saattaa olla hyvinkin "hands on". Kehityskeskustelut, sopivien roolien etsiminen yksilöille tiimissä, tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttamisen seuranta, toisaalta ammattiosaamisen näyttöihin valmentaminen ja niiden arvioiminen edellyttävät, että valmentaja tuntee tiiminsä jäsenet aika syvällisellä tavalla. Etenkin ne vahvuudet, toiveet, haaveet ja toisaalta epävarmuudet, pelot ja haasteet. Ne ovat niitä tarveaineita, joista ammattilaisia rakennetaan.

Ammatillisessa peruskoulutuksessa valmentajakin on varmasti edelleen ryhmänohjaaja, jonka työhön kuuluu esimerkiksi hojks-prosessin käynnistäminen ja opiskelijahuoltoneuvotteluihin osallistuminen. Nykyiselläään nämä prosessit perustuvat hyvin pitkälti opettajien tuottamaan numeeriseen informaatioon kunkin opiskelijan opinnoista: opintoviikkokertymät, lintsatut tunnit, saadut arvosanat jne. Miten mahtaa käydä, jos valmentaja ei enää seuraakaan yksittäisen opiskelijan poissaoloja kuin yleisellä tasolla. Missä vaiheessa opiskelijahuoltotiimi tulee mukaan sellaisen oppijan tukemiseen, jolla esimerkiksi elämäntilanne estää opiskelun? Millä tavoin opiskelijalle tarjotaan erityistä tukea opintoihin, jos varsinaista opetusta on muutenkin vähän? Vai tarvitaanko näitä tukimuotoja enää sellaisenaan?

Tässä epämääräisessä siirtymävaiheessa, jossa olemme, olen välillä hyvinkin hands on, välillä ihan hands off. Eilinen työpäiväni oli hyvä esimerkki tästä roolin häilyvyydestä. Oppijat olivat toivoneet, että saisivat harjoitella englannin kieltä. Jättivät pienen varauksen, jos kuitenkin päättäisivät aamulla haluta tehdä jotain muuta päivällään. Vietin edellisen illan valmistellen englanninkielistä oppimateriaalia jokamiehen oikeuksista ja esim. nuotion sytyttämissanastosta. Aamulla kokoonnuimme ja opiskelijat vetivät check in -kierroksen. Englanniksi (hands off). Sitten hyppäsin (tiimin toiveesta) opettajaksi ja etsimme englanniksi keskustelemalla tapoja kertoa tulen syttyttämisestä ja kokoilimme alan sanastoa taululle (hands on).

Olimme sopineet, että erkkaklubiin kuuluvat voivat pitää päivän aikana suunnittelukokouksen. Koska kaikki halusivat osallistua, siirryimme koko porukka kodalle. Siellä lettuja paistellen ja nokipannukahvia hörppien kuuntelin, kun opiskelijat suunnittelivat erään erityisryhmän luontotuokiota. Saatoin heitellä joitakin ideoita ja minulta kyseltiin käytännön asioita, mutta pääosin olin tarkkailijana. Keikka tulee tapahtumaan koulupäivän ulkopuolella enkä ole aikeissa mennä sinne mukaan (hands off).

Joitain asioita ei vain kannata sorkkia. 


Kesken klubitapaamisen yksi opiskelijoista halusi ohjausta omissa opinnoissaan, ja menimme hänen kanssaan työhuoneeseeni keskustelemaan (hands on/hands off). Kun muut palasivat luokkaan, jatkoimme opiskelua (hands on). Välillä englannin harjoittelun keskeyttivät oppijoiden aloitteesta tuleviin keikkoihin tai opintokäynteihin liittyvät asiat - saapuneet sähköpostit tms. (hands off) Ruokailuun lähdettäessä sovin yhden oppijan kanssa näytön arviointikeskustelusta lounaan jälkeen. Valmistelin äkkiä pienet, opettajamaiset ryhmätyöt, joita muut voisivat tehdä sillä aikaa. Lounaalla luin opiskelijan näyttöraportin (hands on).

Arviointikeskustelun aikana muu tiimi teki ryhmätyöt tehokkaasti ja perusteellisesti (hands off). Syy tähän on kenties se, että heillä itsellään on kova halu oppia kieltä. Lisäksi he ovat vähitellen oppineet huomaamaan, että ajan kuluttaminen turhaan löpinään on pois juuri heiltä itseltään. Ryhmätöiden tekemisen valvominen ei enää oikeastaan ole tarpeen. Keskustelun jälkeen palasimme luokkaan ja ryhmätyöt purettiin yhdessä keskustellen (hands on). Kahden aikaan alkoi sovittu kesäleirikokous, mutta lähdin itse jo kotia kohti, koska osa opiskelijoista tarvitsi kyydin Lahteen. Muut jäivät puimaan yhteisen kesäleirin käytännön asioita ja markkinointia raportoiden niistä illemmalla Facebook-ryhmään (hands off).

Hands on -tyyppisen toiminnan ei ole tarkoitus loppua. Kunhan lätkäisen käteni oikeisiin paikkoihin oikeilla hetkillä, ja annan oppijoille mahdollisimman paljon sitä hands on -puolta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti