tiistai 27. lokakuuta 2015

Miten opettaja voi lopettaa opettamisen!?

Tämän blogitekstin on kirjoittanut valmentamani tiimin ihana tiimiyrittäjä Maria Koskenniemi. <3

*******************************************************************************

Kouluun tullessani opiskelu oli aivan erilaista, kuin nyt juuri tällä hetkellä, tiimioppiminen oli minulle ja koko luokalleni tuntematon opiskelumuoto. Alussa opiskeltiin normaalisti ammattikoulun tavoin. Jokaisella on varmaan jonkinlainen kuva siitä miten ammattikouluissa opiskellaan. Elikkä tuolloin ensimmäinen reilu puolivuotta meni opettajan selostamilla powerpoint tunneilla ja opettajan johtamilla tunneilla. Niinkuin luonto-ohjaajan opiskeluun kuuluu vahvasti luonnonoppi, käytiin retkillä harjoittelemassa ja luonnossa miettimässä asioita. Mutta kaikki nuo oli opettajista lähtöisin, todella todella harvoin opiskelijalähtöisiä.


Tylsä powerpoint tunti, jolloin ei mitään oppinut!

Toisen vuosiluokan muutama opiskelija halusi järjestää retken, jotta saisi vaelluksen ohjaamisen tutkinnonosan suoritettua loppuun. Tuo oli ensimmäisiä oppilaslähtöisiä retkiä muille opiskeloille oppimista varten. Kynttilänvalossa opettajamme Jarno keksi klubit, jotka olisivat oppilas vetoisia. Vähän aikaa tuosta retkestä tuli erilaisia klubeja, joita opiskelijat perustivat. Ja ihmeellisin asia mitä olen kuullut opettajan suusta oli "Pääsemme tiimioppimiseen, kun opettajat lopettaa opettamisen." Siitä se alkoi, tiimioppiminen ja ensimmäinen tiimi oli syntynyt, meidän 10 henkilön luokkatiimi.

Tässä opetan muille tiimiläisilleni pikkujousen tekoa.

Ensimmäisen vuoden loppupuolella tiimioppiminen tuntui oudolta ja eriskummalliselta oppimismuodolta. Opettaja eli nykypäivänä valmentaja ei enään opettanutkaan ja kertonut vastauksia kun ei jaksanut enään odottaa, kun opiskelija ratkoo asian itse. Opettaja ainoastaan valmensi meitä. Meillä oli ongelmia ja paljon kysymyksiä, miten ihmeessä näin voi oppia, miten saamme kaiken tarvitsevamme opin, miten pääsemme eteenpäin esteistä... Tällöin yhdessä pohdittiin, ja jos keneltäkään ei löytynyt ratkaisuja, valmentaja astui kehiin ja auttoi taas eteenpäin kertomalla vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä. Tätä myötä tulimme myös toisillemme läheisimmiksi ja opimme toisiltamme hirmuisesti.
Valmentajan yksi ongelman ratkaisu keino!

Kesälomalta palattuamme alkoi tämä hurja toinen vuosi, joka on ollut mahtava. On ollut huippu hetkiä ja vastoinkäymisiä, mutta tiiminä olemme kaikista selvinnyt. On tullut hurja määrä oppia ja kertausta myös vanhoista tutuista asioista. Tiiminä yhdessä olemme perustaneet NY-yrityksen  kaikkineen valmentajamme Hannan kanssa. Tämä vuosi meneekin Piikipinä NY:n parissa. Viikko menee pääosin asiakkaiden kanssa, keikkojen valmistelussa, pienten ja suurten asioiden työstämisessä, sekä treeneissä. Itse olen järjestänyt muutaman keikan ja ollut muutamalla keikalla mukana. Tässä muutamia keikoista lyhykäisesti. Syyslomalla järjestetty Hollantilaiskeikka, jossa oli 13 asiakasta. Heille järjestimme ruokailun kodalla, saunomista ja uimista, kirkkoveneilyä ja oleskelua. Pyysimme asiakkaalta jonkin summan ja laskutimme sen. Rahan keräämme yhteiselle tilillemme ja loppu vuonna jaamme saamamme rahat. Toinen mikä oli oli todella merkittävä minulle sekä asiakkailleni eli tiimivalmentajiksi opiskeleville opettajille, valmennuspäivä Varkaudessa. Suunnittelimme ja toteutimme tiimiläiseni kanssa valmennuspäivän opettajille. Opettajat sai myös opiskelijan näkökulman. Opettajat oppivat opiskelijoilta ja toisinpäin. Siinä muutamia keikkoja ja lopuksi vielä valmentajastamme Hannasta.

Hyvän ruuan parissa vierailu/tutustumiskäynti!!


Hanna on loisto esimerkki tiimivalmentajasta. Upea persoonallinen, pitää jokaisesta yksilöinä huolta. Hän osa meidän tiimiämme!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti