torstai 1. lokakuuta 2015

Valmentajan työviikko

Tiimioppimisen myötä opiskelijat muuntautuvat vähitellen tiimiyrittäjäksi ja opiskelu muuttuu luennoilla istumisesta ja harjoitustöistä oikeiden töiden tekemiseksi tiimiyrityksessä. Samalla muuttuu opettajankin työnkuva. Valmentajan työviikko on hyvin erilainen kuin opettajan. 

Suurimpana erona on tietysti opetuksesta luopuminen. Tällä hetkellä opetan vain ensimmäisen vuoden opiskelijoita, nyt sattumalta heitäkin vain yhtenä päivänä viikossa. Opettaminen tuntuu vaikealta eikä kovin sytyttävältä. Jotenkin on vaikeaa olla sekä opettaja että valmentaja. Kun valmentaminen tuntuu niin mielekkäältä ja palkitsevalta, on hankalaa ja vähän vastenmielistäkin ottaa välillä opettajan rooli. Ehkä se jää jossakin vaiheessa kokonaan taakse. 

Toinen suuri ero on "rintamaetenemisestä" luopuminen. Tiimioppimisessa jokainen opiskelija etenee ihan oikeasti omassa tahdissaan, jonka vuoksi juuri kukaan ei ole ikinä minkään asian kanssa ihan samassa vaiheessa kuin toinen. Se edellyttää valmentajalta suurta halua ja kykyä joustaa. Saa olla hidas tai nopea, edetä pienin askelin tai mailin mittaisin loikin. Valmentaja auttaa sopivien oppimisen pelipaikkojen etsimisessä ja tukee prosessia. Tiimi tuottaa mahdollisuuksia oppia ja reflektoida sekä kehittyä työssään. Arjessa se tarkoittaa rinnalla kulkemista, hiljaisella äänellä mutistujen kysymysten kuulemista ja vastausten etsimistä yhdessä oppijan kanssa, tilanteiden tulkitsemista ja puuttumista tai puuttumatta jättämistä, ajatusten heittelyä ilmaan, ohjauskeskusteluja suunnitellusti ja hetken mielijohteesta. Ajan antamista. Tiimistä huolehtimista. Kahvin keittämistä. Huolten kuuntelemista. Venymistä. Joskus tekemisen puutteessa kärvistelyä. Joskus kiireen huisketta. 


Kondiittorien valmistamia herkkuja
Köysiankkurin tekoa kalliolla


Tässä yhden työviikkoni kuvaus. 

Maanantaina aamulla puoli yhdeksäksi Asikkalaan. Aamukahvit, joilla yhdessä käytiin kolmen alan opiskelijoiden ja opettajien kanssa läpi luonto-ymppä-kalatiimin viikko-ohjelma. Oppijat olivat leiponeet herkkuja tarjolle. Kahvien jälkeen auttelin retkelle lähteviä ykkösiä viimeisten varusteiden pakkaamisessa ja etsimisessä. Puoli kymmenen aikaan yläkertaan tiimini luo, jossa check in ja viikko-ohjelman suunnittelua. Hiukan ohjausta keikkojen ja tuotteiden  suunnittelussa. Ennen lounasta kuskiksi, retkelle lähtevien kuljetus Pulkkilanharjulle. Lounas. Lounaan jälkeen treenit omalle tiimille. Aiheena viimeaikaisten keikkojen purku ja tiimiyrityksen turvallisuusasiat. Treenit ohi klo 15. Juoksevia asioita, kotiinlähtö klo 15:30. Illalla sohvalla blogin ylläpitoa ja melontaretken suunnittelua mesessä oppijoiden kanssa.

Tiistaina aamulla koululle puoli ysiksi. Suoraan oppijoiden luo. Ohjausta käytännön asioissa, esim. tiimioppimista esittelemään lähdössä oleville oppijoille ja geokätkörataa suunnittelevalle. Pari tuntia yhden oppijan osaamisen tunnistamista tvt-taidoissa. Lounas. Yöretkeläisten nouto Pulkkilanharjulta ja retkikuulumisten kuuntelu. Sieninäytteiden tunnistamista. Tvt-homma loppuun. Taas usean oppijan ohjausta nopeissa asioissa. Erään oppijan henkilökohtainen ohjaus oppimispolusta ja sen tavoitteista sekä tulevista näytöistä. Toisen ohjaamista työssäoppimisasioissa. Kotia kohti noin klo 15. Illalla keskiviikon opetuksen suunnittelu ja valmistelu.

Keskiviikkona luonnontuntemusta ykkösille aamusta alkaen. Oppijoiden kasviesityksiä. Sienten tunnistaminen ja erilaisten tuntomerkkien hyödyntäminen. Tauolla opiskelijan ohjaus tutkinnon perusteiden sisällöstä ja hänen opintopolustaan. Sieniretken välineiden kerääminen. Lounas. Varattujen autojen etsiminen ja toisten hankkiminen tilalle. Ajomatka Evolle "varmaan" sienipaikkaan. Sienestyksen ohjaamista. Niukan saaliin ihmettelyä ja tunnistamista. Toiseen paikkaan siirtyminen. Sienistä tyhjäksi toteaminen. Pökkelökäävän ja lahottajasienten esitteleminen. Ajomatka koululle ja autojen palautus. Oman tiimin kuulumisten tarkistaminen. Kotia kohti 15:15. Kotimatkalla autossa oppijoiden ohjausta mm. työssäoppimisasioissa. Illalla kotona työhön liittyviä some-päivityksiä ja poissaolleiden oppijoiden kanssa asioimista.

Torstaina töihin puoli yhdeksäksi. Aamupäivällä opiskelijoiden ohjausta juoksevissa asioissa, iltapäivän treenien valmistelua. Avainten lainaamista, autovarausten tekoa, työssäoppimissopimuksen laatimista opiskelijalle. Pientä siivousta vanhempainiltaa varten. Treenitilan valmistelua ja fläppien kirjoittamista. Jännittämistä. Lounas. Lounaan jälkeen vierailijoiden vastaanoton seuraamista (oppijat hoitivat), lisää treenien valmistelua. Treenit n. klo 13-15:30. Aiheena turvallisuus tiimiyrityksessä. Treeneissä vieraana NY-yrittäjiä ja heidän opettajiaan Lahdesta ja Lappeenrannasta. Päivällinen koulun ruokalassa. Päivällisen aikana selvittelyä mahdollisuuksista päästä navetalle ja pieneläinhoitolaan tutustumaan. Päivällisen jälkeen vieraiden tuomia ihania maistiaisia NY-yritysten tuotteista (leipuri-kondiittoreita). Sitten eläinhoitola- ja navettakierroksen ohjaus vieraille. Kuudelta kotiväenilta, yhteisen osuuden jälkeen kotiväen kierrättämistä koulun tiluksilla ja sisätiloissa ja opinnoista jutustelua. Vielä vieraiden kanssa keskustelua, lisäksi asuntolassa asuvan kivirakentajaopiskelijan kanssa seurustelua. Kotiinlähtö vähän ennen kahdeksaa. 

Perjantaina palaveriin Lahteen yhdeksäksi. Keskustelua alkaneen lukuvuoden hanketyöstä ja sen tavoiteista. Palaverin lomassa some-luennon kuuntelu, sen jälkeen palaverin jatkoa puolille päiville. Lounas. Vielä lyhyt käynti katsomassa samana päivänä käynnistyneen kiipeilykurssin menoa kallion juurella. Kotiin puoli kahden aikaan. Illalla päivän keikan kuulumisten kyselyä oppilailta somessa. 

Sunnuntaina seuraavan maanantain treenien valmistelua sekä tulevan tiistain valmennuspäivän suunnittelua puhelimessa kollegan kanssa. 

Mikä on suurin ero opettamiseen? En tasapainottele enää substanssin päällä, vaan oppimisprosessin päällä. Työn mielekkyys? Kymppi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti