Saimme käyttöömme logoja, joissa lukee "Synnytämme rohkeita tiimiyrittäjiä." Jotenkin en osannut kuvitella sitä luonto-ohjaajan koulutuksesta kertovan videon perään. Toisella asteella tiimioppiminen on pystyttävä nyrjäyttämään sellaiseksi, että sen avulla synnytetään vaikka itseohjautuvia, osaavia ja innostuneita luonto-ohjaajia. Minusta rohkeiden tiimiyrittäjien synnyttäminen on väärä visio luonto-ohjaajien koulutukseen. Se olisi kiva visio, joka kävisi minulle mainiosti, mutta silti se ei ole oikea.
Ammatillisissa perustutkinnoissa tavoiteltava osaaminen on määritelty aika tarkasti. Tiimioppimisen on saatava aikaan myös ammattialan taitoja, tiimioppimistaitojen lisäksi |
Tai ehkä tämä on vain sitä, että en ole riittävän rohkea venyttämään tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia tiimiyrittäjyyttä edellyttäviksi. Tiimioppimisen elementtejä löydän sieltä helposti, tiimiyrittäjyyden ehkä en. Tutkinnon perusteissa koulutuksen tavoitteiksi kuvataan erilaisten luonto-ohjaajan työssä tarvittavien taitojen saavuttaminen. Kun ammattiosaamisen näytöissä sitten punnitaan juuri tällaista ammattialan osaamista, on vakea keksiä, miten tiimioppimista voidaan edellyttää ja arvioida.
Tätä pohdin oman kilvoittelutehtävänikin takia. Luonto-ohjaajan osaamispassissa pitää mitata ennen kaikkea tutkinnon perusteissa vaadittua osaamista. Osaamisperusteisuuteen ei mielestäni kuitenkaan sovi tietyn oppimismenetelmän vaatiminen. Osaamisen saa hankkia lähes miten tahansa. Toki koulu tarjoaa vain joitain tiettyjä oppimisen mahdollisuuksia. Meillä niitä on tarkoitus tarjota suurelta osin tiimioppimisen kautta.
Mutta voimmeko vaatia opiskelijoilta osallistumista tiettyihin tiimioppimisen tilanteisiin? Opiskelijan läsnäolovelvollisuus ammatillisessa peruskoulutuksessa tulee säilymään, tosin jatkossa henkilökohtaistamisen kautta syntyvänä. Ehkä osaamispassissa tiimioppiminen ja sen eri muodot kirjautuvatkin välineeksi, ei kehitettäviksi taidoiksi? Eli esim. erätaitojen hankkiminen suunnitellaan tapahtuvaksi tiimiyrittämisen ja klubitoiminnan kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti