maanantai 23. helmikuuta 2015

Opitteko vai ette

Mitä valmentaja tekee tiiminsä kanssa?

On helpompi määritellä valmentajan roolia tekemättä jättämisten kuin oikeiden tekojen kautta. Valmentaja ei anna valmiita vastauksia tai pureskeltua tietoa. Hän ei tee oppijan puolesta valintoja, jos ne vain suinkin voi antaa oppijan tehtäviksi. Hän ei juuri pidä oppitunteja, tietoiskun omaisia alustuksia ehkä.

Valmentajan teot eivät ole yhtä näkyviä ja mitattavia kuin opettajan. Opettajan työn voi varsin tarkasti suunnitella jopa vuodeksi eteenpäin. Saatat saada koko lukuvuoden työjärjestykset jo sitä edeltävän kesän alussa. Sitten ei tarvitse kuin toteuttaa ja seurata toteutumista. Työ on suoritteita, joiden kohteina oppijat ovat.

On vaatinut valtavasti työtä, että tällainen järjestelmä on saatu luotua. Tuhannet opettajat ja muut virkamiehet ovat varmasti vilpittömästi tehneet parhaansa sen eteen. On syntynyt koulutusprosessi, johon lapsi tietyn ikäisenä liitetään ja josta hän oppivelvollisuuden suoritettuaan poistuu. Oli oppinut tai ei. Kunhan minimitavoitteiden saavuttaminen ainakin on saatu hänestä todettua. 

Miten kelkkaa ohjatessa tulee kallistaa?
Ja kuka sen oikean kallistuksen opettaa?
(kuva: Juho Kokkonen)
Prosessin kuluessa mitataan säännöllisesti koulutustoimenpiteiden vaikuttavuutta kohteisiin, siis oppilaisiin. Viimeisellä luokalla tehtyjen arviointien perusteella sitten määräytyy, millainen oppijan koulutuspolku voi siitä eteenpäin olla.

Tämä on kärjistystä. Tuhannet peruskoulun ja muiden asteiden opettajat tekevät opetustyötä sydämellään, ponnistellen herättääkseen oppijoissa oppimisen ilon ja halun kehittyä. Se on kuitenkin joskus kohtuuttoman vaikeaa meille koulutuksen vaihetyöläisille. Työnkuvamme ja sen toteutustapa on suunniteltu tavoitellen keskiarvoja, vakio-olosuhteita, tasaista etenemistä, todennettavuutta, seurantaa ja selkeää rakennetta. Myös opettaja on järjestelmän osanen, brick in the wall.

Jos tiimioppiminen romuttaa uudistusmielisissä ammatillisen koulutuksen yksiköissä tämän suurella pieteetillä rakennetun, massiivisen koneiston, millä se korvataan? Mitä ne valmentajat oikein TEKEVÄT? 

No kivahan se olisi tähän vastaus kirjoittaa, jos sen tietäsin. Jokin pieni aavistus toki alkaa muodostua. Ehkä selkeimmin ymmärrän valmentajan roolin tiimioppimisen menetelmän ohjaajana ja tukijana. Toisaalta valmentaja - no, valmentaa. Hän auttaa tavoitteiden asettamisessa ja pitää jännitettä yllä. Valmentaja voi luoda puitteita, joissa oppijoiden on säännöllisesti kiinnitettävä huomiota omaan työskentelyynsä tavoitteidensa saavuttamiseksi. Ovatko oppimistavoitteet toteutuneet? Jos eivät, valmentaja auttaa miettimään, miten niihin päästäisiin. Valmentaja huolehtii toisaalta tiimin, toisaalta yksilön oppimisesta ja kehittymisestä.

Opettajalle valmentajan roolissa on varmasti vaikeata opettamisesta luopuminen. Opettaminen - taitojen ja tietojen "siirtäminen" oppijoille on jotenkin niin opettajan ammatti-identiteetin ja osaamisen ydintä, että sen lopettaminen tuntuu absurdilta. Miksi se ei opettaisi, joka asian parhaiten hallitsee? Toisaalta sanotaan, että työ tekijäänsä neuvoo.Tiimioppimisen keskeisiä periaattteita on käytännön kokemuksista oppiminen reflektoimalla niitä ja parantamalla reflektion avulla käytettäviä toimintamalleja. Valmentajan keskeinen tehtävä onkin ehkä oppimisesta huolehtiminen - että tiimin tekemät asiat vievät oppimista eteenpäin ja että ne kääntyvät ymmärrykseksi ja kyvyksi kehittää omaa toimintaa.

Otetaanpa esimerkki. Luonto-ohjaajille tarjotaan asiakaskeikkaa: ruokailu kodalla ja luontoaktiviteetteja. Opettajan roolissa ottaisin vahvan otteen keikan suunnittelusta. Ottaisin toki oppijatkin suunnitteluun mukaan, mutta ohjaisin heidän ajatuksiaan "oikeaan" suuntaan, siis omien kokemuksieni ja ymmärrykseni mukaan optimaaliseen suunnitelmaan. Saisivat varmaan valita, minkä tehtävän itselleen toteutuksessa ottaisivat. Kävisin jokaisen kanssa läpi, mitä pitää tehdä ja miten toimia, jotta tehtävä onnistuu. Pitäisin yhteyttä asiakkaaseen ja vastaisin kokonaisuudesta. Ohjaisin valmisteluja ja tekisin tarvittaessa osan itse. Keikan aikana esittäisin taustavaikuttajaa, vaikka oikeasti tarkistelisin ja varmistelisin koko ajan, että kaikki toimii. Paikkaisin syntyviä virheitä, auttaisin vaikeissa kohdissa, kävisin tekemässä parempaa lettutaikinaa epäonnistuneen tilalle, patistelisin "laiskemmin" osallistuvia oppijoita. Keikan jälkeen saisin palautetta asiakkailta ja välittäisin sen oppijoille. Palautekeskustelu pidettäisiin.

Otetaan vaan rohkeasti opiskelijat mukaan
opettajien puuhailuun?
Ja kenen osaaminen tässä kehittyisi eniten? Kyllä. Opettajan. Saisin onnistumisen kokemuksia ja oppisin jälleen paremmaksi päällysnaiseksi. Olisi hauskaa näyttää kyntensä ja nauttia kättensä töistä. Tekisin ehkä asiakkaaseenkin vaikutuksen hienolla asiakaspalveluasenteellani ja hiotulla osaamisellani. Vetelisin naruista ja oppijat kivasti tekisivät pienet roolinsa. Koska osista kokonaisuuksiinhan tässä edetään. Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu. Ja työntekijöitähän tässä koulutetaan.

Miten sitten toimii valmentaja? Hän heittää pallon tiimille ja sen oppijoille. Hän tukee suunnitteluprosessia, mutta ei suunnittele sitä itse. Eikä edes yhdessä oppijoiden kanssa. Hän auttaa tavoitteiden asettamisessa kysymällä oikeanlaisia kysymyksiä. Hän voi heittää kehiin sopivia työkaluja, jotka auttavat tiimiä käsittelemään aihetta. Tiimin osaamisesta riippuen hän voi ohjata heitä kääntymään kokeneempien puoleen ja kysymään neuvoa tai vinkata sopivaa lähdemateriaalia, josta voisi löytä apuja ohjelman suunnitteluun. Hän heittää tiimiltä tulevat kysymykset takaisin kirkastettuina tai hieman erilaisella näkökulmalla varustettuina. Voiko maaliskuussa vielä hiihtää? No mistä sen tiedon voisi saada selville? Onko sekasauna huono idea? Jaa, mitä te tiedätte tästä ryhmästä ja sen jäsenten edustamista kulttuureista?

Valmentaja ei syöksy pelastamaan ongelmatilanteissa. Tiimi selviytyy niistä yhdessä, tai sitten ei selviydy. Valmentajan johdolla tilanteet käännetään opiksi ja sen jälkeen korjataan toimintaa siinä suhteessa, joka ei toiminut. Virheitä saa tehdä. Tärkeää on oppia näkemään tehtävä työ mahdollisuutena oppia ja kehittyä. Olennaista on myös oppia ottamaan siedettävän kokoisia riskejä ja minimoimaan niiden mahdollisuus ja haitallisuus.

Ehkä sen voisi kiteyttää näin: opettaja kertoo, mitä opitaan ja opettaa sen. Oppijan vastuulle jää, miten hyvin hän asian omaksuu. Valmentaja ohjaa oppijoita asettamaan tavoitteita: mitä ja miten opitaan? Sen jälkeen hänen roolinsa on tukea ja rohkaista tätä käytännön töiden, reflektoinnin ja uuden ymmärryksen muodostamisen oppimisprosessia kaikin keinoin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti